Hoe kies je voor een echt duurzame vakantiebestemming?

Als je aan de gemiddelde persoon zou vragen of diegene liever verantwoord of onverantwoord reist, zal het antwoord hoogstwaarschijnlijk de eerste optie zijn. Maar hoe kun je een duurzame bestemmingen kiezen? Wat maakt een bedrijf een duurzame touroperator of een duurzaam hotel? Uiteraard weten de meeste mensen wel dat het belangrijk is dat hotels hun afval scheiden en waterverspilling tegen gaan. Maar hoe herken je zo’n hotel en hoe weet je dat ze ook daadwerkelijk iets aan duurzaamheid doen?

Bewust kiezen voor duurzaam

Kortgeleden heeft TripAdvisor een enquête verspreid onder haar gebruikers om duurzaam reizen onder de aandacht te brengen. Daaruit is gebleken dat twee derde van alle reizigers graag wil verduurzamen tijdens hun reis. Ze willen bewuster groene keuzes maken en voor duurzame bedrijven kiezen. De vraag is alleen, wanneer is een bedrijf daadwerkelijk duurzaam of wanneer doen ze aan ‘Greenwashing’?

Greenwashing

Afgeleid van de term ‘whitewashing’ is greenwashing gedefinieerd als ‘verkeerde informatie verschaffen van een milieuverantwoord bedrijfsbeleid en dit in het openbaar presenteren’. Op dagelijkse basis houdt dit dus in dat toeristen kunnen denken dat ze een voor een duurzaam bedrijf kiezen, maar in de praktijk is dit pure marketingstrategie. Bedrijven die aan greenwashing doen bezitten producten, activiteiten of een beleid dat helemaal niet zo duurzaam is. Greenwashing bedrijven hebben de bewuste bedoeling om klanten te misleiden en dit soort bedrijven vind je overal terug in het dagelijks leven.

Duurzaamheid is een trend

Sinds enkele jaren is de wereld wakker geschud en weten we dat we iets moeten doen tegen de opwarming van de aarde. Grotere bedrijven die hier vroeg op in speelde, zette de toon voor het verduurzamen van bedrijven. Al snel groeide de trend om ‘duurzaam’ als een van de kernwaarden van een bedrijf te presenteren. Door deze groei ontstond ook een nieuwe markt en een nieuwe markt betekent meer geld. Begrippen zoals ‘organisch’, ‘ecologisch’, ‘ecotoerisme‘ en ‘natuurlijk’ hebben hun diepere betekenis langzaam verloren omdat bedrijven dit te pas en on te pas gebruiken. Zelden worden bedrijven gecontroleerd of geverifieerd dat ze deze termen mogen gebruiken.

In de reisbranche is hier geen verschil in. Ook hier is de duurzaamheid trend snel gegroeid en al gauw promoten touroperators zichzelf als milieuvriendelijk. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven geweest in Thailand die claimde ‘natuurlijk’ te zijn omdat ze een grote ruimte hadden gecreëerd voor de leefomgeving van hun olifanten. Tegelijkertijd konden toeristen olifantenritten uitvoeren, wat absoluut niet natuurlijk is. Dit bedrijf deed dus aan Greenwashing. Olifantenritten zijn namelijk een van de slechtste dingen die je kunt doen voor een olifant. Vaak worden ze met speren en messen gestoken zodat ze blijven lopen. Het verschil zien tussen een daadwerkelijk natuurlijk, organisch, ecologisch maar voornamelijk ‘groen’ bedrijf is dus lastig.

Greenwashing controleGreenwashing

In de reisbranche is het lastig te controleren of bedrijven aan Greenwashing doen. Dit komt door de vele betrokken partijen binnen een reis. De toerist zelf, de vliegtuigmaatschappij, het verblijf, de touroperator, de restaurants en de activiteiten organisatoren zijn allemaal belangrijk in een reis. Daarom is het onmogelijk om alle bedrijven in deze takken van de reisbranche te bezoeken en controleren. Er zijn dus ook geen exacte cijfers van het aantal Greenwash bedrijven in de reisbranche, maar geschat zijn het 22-60% van de bedrijven. Als toerist is het dus heel waarschijnlijk dat je een Greenwash bedrijf tegenkomt. Daarom is het belangrijk om je oren en ogen open te houden en misleidende reclames en teksten herkent.

Voorbeelden van misleidende Greenwash teksten

“Fokken in gevangenschap voor bevordering van de diersoort”
Veel toeristische attracties houden dieren in gevangenschap omdat ze werden bedreigd door jagers of gewond waren. Zo zie je in vele landen vaak tijgers, leeuwen of apen in gevangenschap. Vervolgens worden er baby’s gefokt om de voortplanting van de diersoort in stand te houden. De baby’s die in gevangenschap worden geboren zijn volledig aangepast aan de mens en weten vaak niet hoe ze natuurlijk verdrag moeten vertonen. Wanneer er dus bij een toeristische attractie wordt aangeboden dat je een baby tijger de fles kunt geven lijkt dit op het eerste gezicht schattig en goed. Ze ze zijn gered van eventuele jagers, maar hierdoor verliezen ze hun instinct. Daarnaast claimen vele Greenwash bedrijven de dieren later weer vrij te laten maar is het bijna onmogelijk om te controleren of dit ook daadwerkelijk zo is.

“We hebben donaties nodig voor het herbouwen van ons verblijf”
Het is verstandig om voorzichtig te zijn met doneren van geld aan toeristische attracties als ze iets beloven voor de toekomst. Het is voor vele Greenwash bedrijven makkelijk om “de toekomst” als richtlijn aan te houden omdat dit open ter interpretatie is. Als je dit vergelijkt met het kopen van een auto, is er niemand die de auto gaat betalen om er pas ‘ergens in de toekomst’ in te rijden. Uiteraard is het mogelijk dat bedrijven echt donaties nodig hebben, maar daarbij is het belangrijk te letten op vorige prestaties. Echte organisaties vermelden maar al te graag hun prestaties en zijn hier open over, ook wanneer het gaat om het falen in bepaalde onderdelen.

Hierbij nog enkele algemene richtlijnen waardoor je een echt duurzaam en groen toerisme bedrijf aan kunt herkennen:

  • Echt verantwoorde reisorganisaties stemmen niet de behoefte van de toerist af of op het programma, maar andersom. Ze kijken naar de behoefte van de lokale bevolking en de natuur om zo altijd een positieve invloed op ze te hebben
  • Bij bedrijven die gebruik maken van vrijwilligers, moet er altijd een lokale NGO in verwikkeld zijn. Dit zorgt ervoor dat het programma dat ze aanbieden altijd zal voldoen aan de lokale behoeften van de bevolking. Daarbij is het belangrijk dat ze selectief zijn in het proces van aannemen van vrijwilligers en dat ze niet vrijwilligers kiezen wie denken ‘dat het goed staat op hun cv’.
  • Echt verantwoordelijke grotere reisorganisaties zijn vaak aangesloten bij internationale organisaties zoals het Wereld Natuur Fonds of Rainforest Alliance. Daarnaast zijn echt erkende duurzame bedrijven gecertificeerd door het Global Sustainable Tourism Council of door een nationaal certificaat. Deze certificaten geven aan dat ze aan de normen en eisen van een duurzaam bedrijf voldoen.

Reacties zijn gesloten.